Tajemnice zielonych dachów    

 

      W klasach czwartych został zrealizowany innowacyjny program nauczania Ogarnij Inżynierię pt. Tajemnice zielonych dachów. To projekt przeznaczony dla klas IV szkoły podstawowej. Łączy on inżynierię oraz technologię druku 3D z wiedzą z podstawy programowej z przyrody, matematyki, informatyki i techniki. Zajęcia prowadzone były na regularnych lekcjach przez nauczycieli.

     W ramach tych zajęć uczniowie zdobyli wiedzę na temat inżynierii i jej roli w życiu człowieka. Odkrywali zjawiska pogodowe konstruując wiatromierze, wiatrowskazy i termometry. Wykonywali doświadczenia pomagające zrozumieć pojęcie ciśnienia atmosferycznego.

      Na lekcjach informatyki czwartoklasiści uczyli się projektowania 3D w programie 123D Desing. Poznali najważniejsze funkcje programu, zasady jego działania i użytkowania. Ponadto poznali strony internetowe udostępniające gotowe, bezpłatne modele 3D (np. www.thingiverse.com). Zaprezentowany był im także sposób działania drukarki 3D i wydrukowanych zostało wiele gadżetów, ktore wykorzystaliśmy jako dodatki do nagród w konkursach. Otrzymywali je również uczniowie za wyróżniającą pracę na lekcjach (głównie w klasach młodszych).  Na kolejnych lekcjach uczniowie zaprojektowali skrzydła wiatraka w 123D Design, które zostały wykorzystane na lekcji techniki. Gotowe wiatraczki dzieci zabrały do domu. 

      Na lekcjach techniki uczniowie klas IV skonstruowali tekturowe budynki, a następnie w ramach przyrody zasadzili  na wybranych dachach rośliny. Dokonali pomiarów temperatury i wilgotności powietrza w skonstruowanych przez siebie domach z  tradycyjnymi i zielonymi  dachami. Z uzyskanych pomiarów samodzielnie wyciągnęli wnioski. W ten sposób dowiedzieli się jak mogą wykorzystywać zdobytą wiedzę w działaniach sprzyjających środowisku przyrodniczemu i  w życiu człowieka.

     Uczniowie zdobywali wiedzę konstruując, wykonując doświadczenia i samodzielnie wnioskując. Pracując w ten sposób mogli zintegrować wiedzę z wielu przedmiotów i dostrzec jej zastosowanie w życiu realnym.

      Dzieci z dużym zaangażowaniem podejmowały działania związane z realizacją projektu. Z niecierpliwością czekały na kolejne zajęcia.

                                            Dorota Zielińska-Dunaj - szkolny koordynator projektu

Magdalena Ługowska-Zdun - nauczyciel informatyki

"Ogarnij inżynierię"

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku

Realizacja: Superszkolna.pl

Zaszyfrowany adres tej strony